Lezers schrijven

Handsfree mobielen

Je hebt het waarschijnlijk wel al meegekregen: binnenkort is het niet meer toegestaan om tijdens het rijden een elektronisch apparaat in je handen te houden. De bestaande wet waarbij het al verboden was om achter het stuur een mobiele telefoon vast te houden wordt per 1 juli a.s. uitgebreid waardoor o.a. ook de microfoon van je mobiele set onder deze regelgeving valt.

Er zijn best veel zendamateurs die een setje in de auto hebben om tijdens een rit via een van de vele repeaters in het land verbindingen met “soortgenoten” te maken. Die worden dus allemaal getroffen door de nieuwe regels.

De handleiding
Oplossing

Maar er is natuurlijk wel een oplossing voor, n.l. de installatie van een handsfree set waarmee je dus je handen aan het stuur kunt houden terwijl je in QSO bent. Slechts om te schakelen tussen zenden en ontvangen hoef je dan een knopje te bedienen.

Ik was het al langer van plan maar gezien de aankomende regelgeving heb ik de daad bij het woord gevoegd en heb een tweetal handsfree setjes naar Nieuwdorp laten komen. Ik heb deze bij WiMo in Duitsland besteld voor € 49,- per stuk plus nog wat verzendkosten en na een ruime week arriveerden ze alhier.

Het betreft de AV1-KM van Telecom (of Avair) en bestaat uit een microfoon aan een zwanenhals van zo’n 20 cm, een bedienkastje waarmee je de PTT kunt bedienen maar, afhankelijk van je set, ook door de kanalen heen kunt stappen en een viertal functies kunt bedienen, en een aansluitkabel voor je transceiver. Let wel op het merk daarvan, want er bestaan aparte versies voor o.a. Kenwood, Yaesu en Icom.

Microfoon in de Defender
Land Rover

Allereerst werd de Land Rover aangepakt. In deze auto zit een Kenwood mobilofoon. De zwanenhals werd aan een bevestigingspunt van de zonneklep bevestigd, met 3 meter kabel is deze lang genoeg om de bedienbox te bereiken, welke aan de versnellingspook werd vastgemaakt. Hiervoor wordt een soort stug elastiek meegeleverd maar dat bleek te kort voor de dikke pook. Daarom werd het kastje met 1,5 mm2 draad vastgezet. De kabel tussen het kastje en de set werd als sluitstuk aangebracht.

Bedienkastje in de Panda
Panda

Vervolgens was de Panda, het gebruikelijke vervoermiddel van Karin PD0KM, aan de beurt. Hierin huist een Yaesu setje en vereist dus een andere versie van de handsfreeset. Vanwege de erg korte versnellingspook werd de bedienbox met een tierap aan de beugel van de Yeasu vastgezet. De zwanenhals werd ook hier aan het scharnier van de zonneklep bevestigd en de kabel langs de raamstijl weggewerkt.

Testen

Daarna was het tijd om te gaan testen met Karin, een welkome onderbreking van haar studiebezigheden voor de F-licentie. Beide sets bleken prima te werken, en de gevoeligheid van de microfoon werd ingesteld m.b.v. de potmeter op de bedienboxjes. De ultieme gebruikerstest, m.a.w. het gebruik tijdens het rijden, zal spoedig volgen.

De voorlopige conclusie is: een prima oplossing voor slechts een fractie van de prijs van een bekeuring!

Bediening in de Land Rover
Zwanenhals in de Panda

pa3hfj

Wijnand PA3HFJ is de webmaster van www.pi4zwn.nl en als zodanig verantwoordelijk voor zowel het technisch functioneren van de site als de inhoud. Tevens is hij namens het DQB sub-QSL-manager voor Regio 44. Daarnaast is hij betrokken bij de organisatie van vele activiteiten.

4 gedachten over “Handsfree mobielen

  • Robert PA3GEO

    Ik denk dat dit gevaarlijker is……zoveel knopjes op de pook!!

    Beantwoorden
  • Ik heb inmiddels ook een zwanenhals-kit in huis. Even inpluggen in de Yeasu FT8800 leverde me al snel de info op dat de microfoon veel gevoeliger is dan de standaard handmicrofoon. Ik heb nog geen keuze gemaakt waar en hoe ik de microfoon ga vastzetten voor een goed geluid zonder vele omgevingsgeruis.

    Zodra jullie daar wat ervaring mee hebben, hoe het al autorijdend werkt qua audiokwaliteit, zou je dat dan hier willen posten?

    Alvast bedankt!

    Beantwoorden
  • Alex, bedankt voor je reactie! Bij mijn eerste QSO’s met deze handsfree set in de Land Rover kreeg ik ook te horen dat de autogeluiden veel sterker aanwezig waren dan voordien. Ik moet dus ook nog wat gaan experimenteren met deze oplossing. Als er wat meer ervaringen zijn, ook XYL Karin PD0KM moet e.e.a. nog gaan ondervinden in de Fiat Panda, dan wijd ik er nog een vervolgartikeltje aan. Wordt vervolgd dus!

    73, Wijnand PA3HFJ.

    Beantwoorden
  • Alex - PA1FOX

    Bedankt, Wijnand, voor de info.

    Gisteren heb ik zelf een handsfree set ingebouwd. De microfoon heb ik linksboven de deur aan het handvat vastgemaakt. Dat handvat dat er wel zit, maar een chauffeur nooit gebruikt…
    De microfoon staat omlaag gericht en hangt dus iets boven mijn hoofd op een centimeter of 20 afstand.
    De PTT schakelaar heb ik uitgevoerd met een schakelaar met middenstand die de ene kant op terugveert (tijdelijk PTT) en de andere kant op vast blijft staan. Zo kun je dus kort reageren of de PTT even vastzetten voor een langere doorgang. De PTT schakelaar heb ik in het klepje van de asbak bui de handrem gemonteerd. Mooi uitneembaar en wordt toch niet gebruikt en je kunt er net zo gemakkelijk bij als bij de pook en de handrem.

    Sinds de inbouw gisteren heb ik nog niemand mobiel gewerkt. Zodra ik wat bevindingen heb qua omgevingsgeluid en modulatie zal ik het hier ook laten weten.

    Alex – PA1FOX

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Alex - PA1FOX Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *